Monday, 4 May 2015

Cita-cita agung

Ayah aku lahir tahun 1957, jadi kau boleh agak zaman muda dia semasa tanah melayu masih di era pasca kemerdekaan. Cabaran negara masa tu selain membangunkan sosial-ekonomi rakyat, dia pun kena berpening untuk membentuk pemikiran alaf baru untuk rakyat yg baru merdeka.

 Ni cerita ayah aku masa dia sekolah rendah. Engkorang ingat lagi kad maklumat pelajar yg ada ruangan isi 'cita-cita' tu? Jangan xtau masa ayah aku pun dah wujud benda tu. Nak tengok generasi apa yg negara bentuk, lihat anak-anak muda dia, masa keciklah nak diasuh (read as 'didakyah') dengan apapun cita-cita negara. Depa ni mcm span serap air.

Maka dengan bangganya seorang makhluk Allah ni dengan apa semangat pun aku xtau, dia tulis 'Komunis' kat ruangan cita-cita. 

Aku xkira, aku nak budak tu dihukum dibawah akta POTA walaupun umur dia sekarang dah 50 lebih. Sebab aku rasa tercabar.... berani xpatut hahahahaha


Kalau setakat sebut komunis kita cuma ingat bintang tiga, tolak agama, xpercaya tuhan, aku rasa baiklah kita tambah lagi bacaan pasal depa ni. Orang kata x kenal maka x cinta. Benci pun sama, macam mana kita nak benci benda yg kita xtahu?. Dan baru kita faham kenapa Islam itu cara hidup yg sempurna. 

Nah aku tinggalkan engkorang dengan lagu soviet march, seronok bila dengar sambil baca sejarah Revolusi Rusia 1917.